آشنایی با سنسور و نحوه کارکرد
نوشته شده توسط علی پورشوشتری
1403/03/09
بازدید 62

آشنایی با سنسور و نحوه کارکرد

شاید این مسئله برای شما جالب باشد که با فشردن یک دکمه می‌توانید درب پارکینگ را باز کنید و به داخل ساختمان خود بروید یا زمانی که کولر را روشن می‌کنید، خود کولر درجه حرارت محیط را تشخیص دهد و دما را تنظیم نمایید. تمامی این اتفاقات با وجود محصول به نام سنسور رخ می‌دهد که در قرن حاضر و با پیشرفت علم و تکنولوژی به دنیا معرفی شده است. سنسور محصولی است که می‌تواند به یک محرک فیزیکی خاص واکنش نشان دهد و سپس، بر اساس برنامه‌ای که برای آن تعریف شده است، وظیفه مورد نظر را اجرا می‌کند. امروزه، انوع سنسور در بازار و فروشگاه قطعات الکترونیک موجود هستند که صنایع مختلف آنها را به کار می‌برند. نحوه کارکرد این محصولات ساده و در عین حال پیچیده است.

 معرفی سنسور

سنسور ها ابزارهایی هستند که توانایی تشخیص تغییرات فیزیکی مانند درجه حرارت، فشار، نور، حرکت و غیره را دارند و این تغییرات را به سیگنال الکتریکی یا دیجیتال تبدیل می‌کنند. انواع مختلفی از سنسورها برای اندازه‌گیری و تشخیص مختلف پارامترها وجود دارند. بهتر است بدانید وجود سنسور ها در صنایع امروزی به حدی مهم است که اگر آنها را از صنایع حذف کنیم، مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد و حتی ممکن است که دیگر این وسایل کار نکنند و کارآیی خود را از دست بدهند. به طور مثال، صنعت پزشکی یکی از صنایع بسیار بزرگ و قدرتمندی است که از سنسورها استفاده می‌کند و توانسته است با وجود این محصولات به بهبود حال بیماران کمک کند.

 کاربرد سنسور

می‌توانید برای خرید لوازم الکترونیک به صفحه فروشگاه مراجعه کنید.

آشنایی با انواع سنسور

سنسورها قابلیت‌های بسیار زیادی دارند و می‌توانند به پیشرفت صنایع مختلفی کمک کنند. سنسورهایی که این روزها در صنایع و ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند آسایش زیادی را برای کاربران خود به وجود بیاورند، به شرح زیر هستند:

  • سنسورهای دما: این سنسورها برای اندازه‌گیری درجه حرارت محیط یا اشیاء مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند سنسورهای ترموکوپل، NTC، PTC، LM35 و غیره. 
  • سنسورهای فشار : این دسته از سنسورها برای اندازه‌گیری فشار مایعات یا گازها استفاده می‌شوند، مانند سنسورهای فشار دیافراگمی، سنسورهای فشار پیزوالکتریک و غیره.
  • سنسورهای نور: این سنسورها برای اندازه‌گیری و شناسایی سطح نور و یا اندازه‌گیری مقدار نور محیط استفاده می‌شوند، مانند فتوسلل، LDR و غیره.
  • سنسورهای حرکت: این سنسورها تشخیص و اندازه‌گیری حرکت اشیا یا انسان‌ها را برای کاربردهای مختلف فراهم می‌کنند، مانند سنسورهای PIR یا سنسورهای دوربین‌های مدار بسته.
  • سنسورهای رطوبت: این دسته از سنسورها برای اندازه‌گیری رطوبت محیط و یا اشیا استفاده می‌شوند، مانند سنسورهای رطوبت خاک، سنسورهای رطوبت محیط و غیره.
  • سنسورهای گاز: این سنسورها برای تشخیص و اندازه‌گیری مواد گازی خاصی مانند اکسیژن، CO2، گازهای سمی و غیره استفاده می‌شوند.

سنسورها در بسیاری از صنایع، ابزارهای پزشکی، خودروسازی، رباتیک، الکترونیک و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش مهمی را در اندازه‌گیری، کنترل و اتخاذ تصمیم‌های خودکار دارند.

سنسور

بررسی کاربرد سنسور ها در صنایع

برخی از کاربردهای مهم سنسورها در صنایع گوناگون به شرح زیر هستند:

  • صنایع خودروسازی: استفاده از سنسورها برای اندازه‌گیری فشار تایرها، دمای موتور، سرعت و فشار روغن.
  • الکترونیک صنعتی: استفاده از سنسورها برای کنترل دما، فشار، حرکت و وضعیت دیگر دستگاه‌های صنعتی.
  • صنعت بهداشتی: استفاده از سنسورها برای اندازه‌گیری دما، فشار خون، ضربان قلب و دیگر پارامترهای بهداشتی.
  •  کشاورزی: استفاده از سنسورها برای اندازه‌گیری رطوبت خاک، دما، نور و نیاز آبیاری گیاهان.
  •  انرژی: استفاده از سنسورها برای اندازه‌گیری تولید انرژی خورشیدی، بادی و هیدروپاور.
  • صنعت رباتیک: استفاده از سنسورها برای تشخیص موقعیت اشیا مختلف در ربات‌ها.
  • مخابرات: استفاده از سنسورها برای اندازه‌گیری سیگنال‌های الکترونیکی، نویز و سطح امواج الکترومغناطیسی.

سنسورها در این صنایع و زمینه‌های دیگر نقش مهمی را در کنترل، اندازه‌گیری، مانیتورینگ، بهبود عملکرد و کاهش خطاهای انسانی ایفا می‌کنند. به عنوان مثال، در خودروسازی از سنسورها برای کنترل ایمنی و عملکرد بهتر خودروها استفاده می‌شود و در صنایع الکترونیک صنعتی برای کنترل فرآیندها و تطابق با استانداردها بکار می‌روند. 

نکات مهم در خرید سنسورها 

برای خرید سنسورها باید به نکات متعددی توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین محصول را تهیه کنید. این سنسورها باید از مراکز معتبر تهیه شوند و شما باید در زمان خرید به دریافت گارانتی توجه داشته باشید. گارانتی نشان می‌دهد که کالا اصیل است و تمامی استانداردها در ساخت آن رعایت شده‌اند. همچنین، بهتر است قبل از خرید با کارشناسان و کسانی که در این زمینه تخصص کافی دارند مشورت نمایید. 

این محصولات بر اساس دریافت محرکه فیزیکی عمل می‌کنند و می‌توانند این محرکه را به عملکرد خاصی که بر اساس آن تعریف شده‌اند، تبدیل کنند. امروزه، این محصولات در صنایع مختلفی از جمله صنایع پزشکی، خودروسازی، مخابرات، الکترونیک  به کار می‌روند و توانسته‎اند تحولات عظیمی را در آنها به وجود بیاورند. برای خرید این محصولا تباید به مراکز معتبر مراجعه کنید و قبل از خرید با کارشناسان مشورت کنید.

 

 

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر
  • بازگشت به بالای سایت